tangible.estia.fr/prototypes/archeotui

Abstract · Résumé · Resumen

EN Cultural objects of archeological findings are often broken and fractured into a large amount of fragments, and the archeologists are confronted to 3D puzzles when reassembling the fractured objects. Scanning the fragments and reassembling the corresponding 3D objects virtually is an elegant (and sometimes the only) solution. During the assembly, an efficient user interaction for the complex task to orientate or position two 3D objects relative to each other is essential. Even though fully automatic assembly methods based on pairwise matching exist, they fail when some fragments are flawed or missing. Consequently, an efficient user interaction is always equired, in addition to automatic techniques. The tangible user interface ArcheoTUI allows efficient assembly of the 3D scanned fragments of fractured archeological objects. The key idea is to use tangible props for the manipulation of the virtual fragments. In each hand, the user manipulates an electromagnetically tracked prop, and the translations and rotations are directly mapped to the corresponding virtual fragments on the display. For each hand, a corresponding foot pedal is used to clutch the movements of the hands. Hence, the hands of the user can be repositioned, or the user can be switched.

FR Les biens culturels des découvertes archéologiques sont souvent brisés et fracturés en une grande quantité de fragments. Les archéologues sont alors confrontés à des puzzles 3D pour lorsqu'ils doivent réassembler les objets fracturés. Numériser les fragments et réassembler les objets 3D correspondants est une solution qui paraît élégante (et est parfois la seule). Lors d'un tel assemblage, une technique d'interaction utilisateur efficace est essentielle car orienter et positionner deux objets 3D l'un par rapport à l'autre est une tâche complexe. Même s'il existe des méthodes d'assemblage entièrement automatiques, basées sur l'appariement par paires, elles échouent lorsque certains fragments sont défectueux ou manquants. Par conséquent, une interaction utilisateur efficace reste une nécessité, en plus des techniques automatiques. L'interface utilisateur tangible ArcheoTUI permet un assemblage efficace des objets archéologiques fracturés à partir de la numérisation 3D de leurs fragments. Le concept clé est d'utiliser des interacteurs tangibles pour la manipulation des fragments virtuels. Dans chaque main, l'utilisateur manipule un interacteur traqué avec un capteur électromagnétique, et les mouvements de translations et de rotations sont mis en correspondance avec les fragments virtuels correspondants directement sur l'écran. Pour chaque main de l'utilisateur, une pédale correspondante est utilisée avec un pied pour embrayer les mouvements des mains. Les mains de l'utilisateur peuvent ainsi être repositionnées, ou l'utilisateur peut être relayé par un autre.

ES Los bienes culturales de los hallazgos arqueológicos son a menudo rotos y fracturados en una amplia cantidad de fragmentos. Los arqueólogos se enfrentan a los rompecabezas en 3D al volver a montar los objetos fracturados. El escanear los fragmentos y volver a montar en 3D los objetos correspondientes, es una solución que parece elegante (y, a veces es la única). Durante el montaje, una interacción de usuario eficiente para la tarea compleja de orientar o colocar los objetos en 3D dos con respecto al otro es esencial. A pesar de que existen métodos de montaje completamente automáticos y basados en juego por parejas, estos fracasan cuando algunos fragmentos son defectuosos o ausentes. En consecuencia, una interacción de usuario eficiente es siempre requerida, además de técnicas automáticas. La interfaz de usuario tangible ArcheoTUI permite un ensamblaje eficiente de los objetos arqueológicos fracturados a partir des escaneados 3D de sus fragmentos. La idea clave es utilizar los artefactos tangibles para la manipulación de los fragmentos virtuales. En cada mano, el usuario manipula un artefacto electromagnéticamente rastreado, y las traslaciones y rotaciones se asignan directamente a los fragmentos virtuales correspondientes en la pantalla. Para cada mano del usuario un pedal correspondiente es utilizado para embrague, con un pie, los movimientos de las manos. Por lo tanto, las manos del usuario pueden cambiar de posición, o el usuario puede ser remplazado por algún otro.

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Exhibitions · Salons · Salónes

  • VRST 2008
    Démonstration lors du 15e « ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology ». 27-29 octobre 2009, Entrepôt Lainé, Bordeaux, France.
    http://vrst2008.labri.fr/
  • ODENT 2008
    Démonstration lors du « Workshop on 3D Paleo-Anthropology, Anatomy, Computer Science & Engineering ». 19-20 juin 2008, Muséum de Toulouse, Toulouse, France.
    http://www.lirmm.fr/ODENT/MEETING.0608/
  • IHM 2008
    Démonstration lors de la 20e conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine. 2-5 septembre 2008, Metz, France.
    https://ihm2008.afihm.org/

Publications · Publications · Publicaciones

8 results
2012
[8]Takouachet, N., Couture, N., Reuter, P., Joyot, P., Rivière, G., Verdon, N., "Tangible user interfaces for physically-based deformation: design principles and first prototype", In Visual Computer, Springer Verlag, vol. Volume 28, no. 6-8, pp. 799-808, 2012. [doi]
2010
[7]Rivière, G., Couture, N., Reuter, P., "The activation of modality in virtual objects assembly", In Journal on Multimodal User Interfaces, Springer, vol. 3, no. 3, pp. 189-196, 2010. [doi]
[6]Reuter, P., Rivière, G., Couture, N., Mahut, S., Espinasse, L., "ArcheoTUI - Driving virtual reassemblies with tangible 3D interaction", In Journal on Computing and Cultural Heritage, Association for Computing Machinery, vol. 3, no. 2, pp. 1-13, 2010. [doi]
2009
[5]Couture, N., Rivière, G., "The activation of modality in virtual objects assembly", In Workshop on the Challenges of Engineering Multimodal Interaction: Methods, Tools, Evaluation (OI'09), Bonn, Germany, 2009.
2008
[4]Reuter, P., Rivière, G., Couture, N., Mahut, S., Sorraing, N., Espinasse, L., "ArcheoTUI - Tangible interaction with foot pedal declutching for the virtual reassembly of fractured archeological objects", In 15th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST'08), ACM, Bordeaux, France, pp. 307-308, 2008. [doi]
[3]Reuter, P., Couture, N., Rivière, G., "Démonstration : ArcheoTUI", In 20ème Conférence Francophone sur l'Interaction Homme-Machine (IHM'08), ACM, Metz, France, pp. 221-222, 2008. [doi]
[2]Reuter, P., Rivière, G., Couture, N., "ArcheoTUI - A Tangible User Interface for the Virtual Reassembly of Fractured Archeological Objects", In Interdisciplinary Workshop on 3D Paleo-Anthropology, Anatomy, Computer Science & Engineering (ODENT MEETING'08), Toulouse, France, 2008.
2007
[1]Reuter, P., Rivière, G., Couture, N., Sorraing, N., Espinasse, L., Vergnieux, R., "ArcheoTUI - A Tangible User Interface for the Virtual Reassembly of Fractured Archeological Objects", In The 8th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage (VAST'07), Eurographics Association, Brighton, United Kingdom, pp. 15-22, 2007. [doi]